Pomysłowa reklama – dlaczego gadżety reklamowe są tak efektywne?

Opublikowane przez Jacek Szymański w dniu

Z pewnością każdy z nas miał już w swoim życiu okazję, aby podczas targów czy różnego typu akcji marketingowych otrzymać firmowy gadżet. Są to zazwyczaj drobne akcesoria, które, chociaż nie są ani szczególnie kosztowne, ani trudne do nabycia, zawsze stanowią miły i praktyczny upominek.

Sprzęty, które najczęściej oferowane są w ramach promocji to:

  • Długopisy z logiem

  • Firmowe notatniki i kalendarze

  • Breloczki do kluczy

  • Badziki reklamowe

  • Torby i siatki

Czasem można odszukać nawet droższe sprzęty, których firmy używają do reklamowania swoich produktów. Mianowicie, mowa tu o drobnych akcesoriach elektronicznych, takich jak latarki czy głośniki przenośne. Naturalnie nasuwa się tu pytanie – czy gadżety firmowe naprawdę są tak skutecznym sposobem na marketing? Prawdopodobnie każdy zdaje sobie sprawę, że aby móc za darmo rozdawać takie akcesoria swoim potencjalnym klientom, najpierw trzeba złożyć zamówienie, zaprojektować je, a następnie organizować akcje promocyjne, w ramach których wręcza się je osobom zainteresowanym. To wszystko wiąże się z kosztami, a jak wiadomo, wydatki poniesione za marketing muszą się zwrócić – i to kilkukrotnie! Statystyki wykazują jednak, że nawet najprostsze gadżety, takie jak długopisy z logiem, są w stanie znacznie podnieść wyniki sprzedaży, nawet jeśli nasza firma operuje w branży, która nie ma najmniejszego związku z wyposażeniem biurowym czy papierniczym. Co stoi za tym fenomenem?

Jak myśli konsument – dlaczego ludzie uwielbiają gadżety firmowe?

Mechanizm, który kieruje przeciętnym konsumentem podczas wybierania firmy, na której ofertę się zdecyduje, jest dość zaskakujący. Według badań, zaledwie niewielki odsetek ludzi sugeruje się racjonalna analizą poszczególnych usług czy produktów, skupiając się natomiast na czynnikach bardziej emocjonalnych. Zjawisko to po części wyjaśnia, dlaczego gadżety firmowe są tak efektywnym sposobem na kreowanie wizerunku firmy. Zwykła reklama, w której przedstawia się klientowi dokładną ofertę, może zostać zinterpretowana jako nachalna, co powoduje negatywne odczucia wobec całej marki. Wręczanie komuś praktycznego akcesorium jest natomiast odczytywane jako wyraz uprzejmości – człowiek ma z niego faktyczny pożytek, dlatego nigdy nie czuje się wykorzystany czy zmanipulowany.

Niektórzy twierdzą, że ograniczona ilość informacji na temat firmy, którą można zamieścić na powierzchni długopisu czy breloczka stanowi duży problem. Nie jest to jednak prawda – należy pamiętać, ze żyjemy w epoce Internetu. Nawet jeśli gadżety firmowe zawierają jedynie logo czy nazwę marki, to z łatwością można odszukać resztę danych kontaktowych przy pomocy wyszukiwarki. Co więcej, samo kojarzenie firmy z widzenia może przełożyć się na większe zaufanie do niej – dobrze rozpoznawalny producent naturalnie przywodzi na myśl renomę oraz niezawodność. Pewne wnioski nasuwają się same – lepiej jest położyć większy nacisk na ciekawy design i solidne wykonanie akcesorium niż samą treść reklamową, którą zawiera się na tego typu, markowych gadżetach.

Kategorie: Długopisy